בחר ישוב שאליו תרצה שנגיע

שם עגלה:

שמור

עגלות שמורות

הארטישוק חוזר באיחור עונתי

וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַֽ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת־עֵשֶׂב הַשָּׂדֶֽה׃ (בראשית ג', יח'). הארטישוק שייך לממלכת הפרחים, ונחשב לעשב קוצני רב-שנתי, בעל גבעול רחב המתנוסס לגובה של עד מטר וחצי ושורש אגירה עבה, המשמש לאגירת מזון בין עונה לעונה. עונת הארטישוק נפתחת בנובמבר ומסתיימת במאי, אבל עכשיו - מתחילת מרץ ועד אפריל, הארטישוק במיטבו!

בשדה של צחי כצנלסון הארטישוקים כבר גבוהים וזקופים, כמו שדה פרחים ירוק. בכל פעם שאנחנו חולפים באזור אנחנו נפעמים מחדש כמה מרשים העשב-קוץ-ירק הזה, שנראה כמו שרביט של מלך וככזה הוא אכן מולך בגזרת מזונות העל. יחד עם זאת, הרבה עבודה צפויה למי שרוצה ליהנות מטעמו ומיתרונותיו הבריאותיים. בגרסה "העצלנית" של הכנת הארטישוק, שוטפים את הארטישוק, מכניסים לסיר מלא מים, מרתיחים ומבשלים עד שהבשר - הלב, מתרכך. האכילה עצמה כרוכה בהרבה לכלוך: רק קצוות העלים שנותקו מהלב אכילים. ביסון וזה נגמר, ככה מחסלים עלה עלה, סביב הלב הנכסף. ואז נתקלים בשערות מרירות שצריך לקטום בעזרת כף מתוך הגביע (הלא הוא הלב) וכשהגביע הלב חלק אפשר לאכול ממש עד הגבעול. בגרסת הבישול "המתקדם" שכוללת גם בשר טחון, תפוחי אדמה ואפונה ועוד מטעמים, יש להסיר ולנקות את הלב-גביע מכל העלים שחובקים אותו ומהשערות, משימה לא קלה, וכשיש לך כמות נכבדה ונקייה של גביעים/תחתיות - כל אחד והשם שהוא מעניק, ניתן להתחיל במלאכת הכנת התבשיל עצמו. אבל הארטישוק שווה את המאמץ. לא רק בזכות הטעם הנפלא, אלא גם בזכות אוסף היתרונות הבריאותיים שהוא טומן בחובו.

הארטישוק הוא ממש בית מרקחת + סדנה לניקוי רעלים בירק אחד. לב הארטישוק מכיל אחוז גבוה, יחסית, של סיבים מסיסים. חסידי הרפואה הטבעית ממליצים על אכילת עלי הארטישוק, העשירים בנוגדי חמצון ייחודיים לו, כטיפול בכולסטרול גבוה, סכרת, יתר לחץ דם וטרשת עורקים. בגרסת ההארד-קור, אוכלים גם את העלים של הצמח, אשר מכילים יותר חומרים פעילים ויש כאלו שגם שותים כוס ממי הבישול שספגו לתוכם את יתרונות הארטישוק. מחקרים הוכיחו כי אנשים שאכלו ארטישוק אחד ביום שינו את תמונת הדם שלהם מקצה לקצה. הארטישוק עשיר בברזל, במגנזיום, באשלגן, בסידן ובחומצה פולית. תוסיפו למי הבישול ויטמין C - סחיטה של לימון או זרקו לסיר פרוסת לימון ותעשירו את המים בשילוב מיטבי לספיגת הברזל בגוף. לארטישוק יש נוגד חמצון הקרוי סילימארין, הממריץ אנזימים מסלקי רעלים - לכן מי שרוצה לנקות את הגוף לקראת הפסח, יכול להתחיל לאכול ארטישוק ולקינוח לשתות את מי הבישול. כמובן, אנחנו מסייגים את המלצתנו בהתייעצות עם רופא, באם מצבכם הרפואי מצריך זאת.

הארטישוק של צחי נקטף שעות לפני שהוא נשלח לבתי הלקוחות, הוא מגיע סגור. העלים הצפופים סוגרים על הלב כמו מגנים עליו. העלים טריים וישרים והצבע רענן. כמו כל התוצרת החקלאית שאנו משווקים, גם הארטישוק של צחי עומד בתקנים המחמירים, לרבות על הדברה. בתיאבון ו... לבריאות!

רטוב בחוץ, יבשים בפנים

פירות יבשים הם לא משהו שמומלץ לצרוך בכמויות גדולות. בכל זאת, קלוריות... אבל אם מתחשק לכם משהו מתוק, פירות יבשים (במיוחד אם הם ללא תוספת סוכר) הם חלופה נהדרת.

הימים הקרים גורמים לנו לרצות לאכול יותר. הגוף זקוק לאנרגיה זמינה ומתוקים הם האלטרנטיבה הפופולרית ביותר. לכן, כשרטוב בחוץ, אנחנו ממליצים על משהו "יבש": הלקטים החדשים של "אי של בריאות". 4 לקטים חדשים, כל אחד מהם עשוי מ-4 פירות שונים אשר יחד מהווים הרמוניה של צבעים, טעמים ויתרונות בריאותיים משלימים. למשל: נשנשתם מול הטלוויזיה את לקט "אגוזים ותמרים"? הרווחתם בטא-קורטן מהמשמשים, ברזל מהתמרים, כמות יפה של ויטמינים מקבוצת B מהצימוקים ועל הדרך הורדתם את רמת הכולסטרול הרע בדם בזכות אגוזי המלך. לקטים מבית "אי של בריאות" לרוב לא מכילים סוכר מוסף, מיוצרים מחומרי גלם איכותיים במיוחד והם עוברים תהליך ייבוש המשמר את טעמם העשיר ויתרונותיהם הבריאותיים של הפירות.

קשה להתעורר בבוקר ולצאת מהמיטה החמה לחדר הקר? ב"לקט ארוחת הבוקר" תכניסו לגוף ג'וג'י ברי שיעורר אתכם ויחזק את המערכת החיסונית לקראת אתגרי היום, חמוציות שילחמו בזיהומים נפוצים (כמו שפעת או דלקות בדרכי השתן) ויעזרו להרים את מצב הרוח החורפי של הנפש ושקדים שיעזרו לספיגה איטית של הסוכר הטבעי שיש בפריות המיובשים. אבל חכו עם הקפה לאיזו שעה, חבל שכל הטוב הזה יחוסל על ידי הקפאין...

לקט אוראנטלי משלב את הבריאות של אגוזי הקשיו העשירים בברזל, נוגדי חימצון, חלבון מן הצומח ומינרלים חיוניים עם המתיקות הטבעית של החמוציות שגם היא מכילה כמות לא מבטלת של סיבים, נוגדי חמצון ומינרלים, ג'ינג'ר הידוע ביכולתו להוריד את רמות הסוכר בדם ומשמש שמעניק לנו אשלגן ובטא קרוטן. "אי של בריאות" הוא ספק ותיק בשוקבוק ואחד האהובים אצלנו. אחת לכמה זמן, הם אוהבים להפתיע אותנו במיקסים חדשים ומלאי דמיון, המיוצרים מחומרי גלם איכותיים שנבחרים בקפידה ועל פי סטנדרטים גבוהים במיוחד.

דרום אדום כתום

לפני מספר שבועות עלו לתפריט הירקות שלנו העגבניות האורגניות של לוי בר נס. כל כך אהבתם, שהחלטנו להעשיר את התפריט בירקות נוספים ממושב חצבה שבערבה, מהמותג הצומח "בלה מאיה".

70% מהחקלאים בערבה מגדלים פלפלים. אחד מהם הוא לוי בר נס, חקלאי אורגני שהחל לשווק בשוקבוק בתקופה האחרונה. השבוע אנחנו משיקים שניים מזני הפלפלים שהוא מגדל: פלפל אדום ופלפל כתום. הפלפל מגיע במגוון צבעים, רובם פיתוח של העשור האחרון. אל הפלפל האדום והפלפל הירוק שכולנו מכירים מילדותנו, הצטרפו בשנים האחרונות הפלפל הכתום, הצהוב והסגול. ולפי מה שאנחנו שומעים וקוראים, עדיין לא נאמר הצבע האחרון... כל הפלפלים מתחילים את צמיחתם כירוקים, רק בתהליך הבשלתו הוא מקבל את הצבע הסופי שלו. הסיבה לצבעוניות השונה של הפלפלים נעוצה בכמות נוגדי החמצון שהם מכילים - רכיבים הידועים ביכולתם לנטרל את הרדיקלים החופשיים. כל הפלפלים מכילים, לצד נוגדי החמצון, גם כמות גדולה של קרטנואידים. פיגמנטים שמקנים לירקות ולפירות את הצבע שלהם, שהם בעצמם נוגדי חמצון. סוגים הקרטנואידים והכמויות שלהם שונים מפלפל לפלפל והם יוצרים את הצבעים השונים. פלפל אדום הוא פלפל מתוק בעל קליפה פריכה ובשר עסיסי. גודלו בינוני והוא מעניק לגופנו, בנוסף לכמות יפה של ויטמין C, גם כ- 24% מהתצרוכת היומית המומלצת של נוגדי חמצון, ביניהם הליקופן. הפלפל האדום והפלפל הכתום נוצרים מאותם הפיגמנטים: לוטאין וזיאקסנטין, השומרים על בריאות העין.

לא משנה אם בחרתם אדום, כתום, צהוב או ירוק - כדי ליהנות ממרב היתרונות הבריאותיים של הפלפל, מומלץ לאכול טרי, עדיף בשלמותו. אבל אם בחרתם לחתוך אותו אל תוך הסלט, עדיף שתוסיפו אותו לקראת סוף ההכנה, כי מהרגע שנחתך מאבד הפלפל במהירות את כמויות הוויטמינים והמינרלים שלו. גם חימום גבוה וארוך גורמים לו לאבד נקודות רבות של בריאות. אגב, כולנו מכירים את ההמלצה לאכול ביום ירקות ופירות ב- 5 צבעים. הפלפל לבדו עומד בכלל הזה (ירוק, אדום, צהוב, כתום, סגול) ולכן סלט פלפלים הוא בדיוק מה שאתם צריכים. קבלו מתכון פשוט: מטגנים 2 שיני שום במעט שמן זית ומוסיפים למחבת רצועות דקות מ-5 פלפלים בצבעים שונים. מקפיצים 2-3 דקות עד לריכוך, מוסיפים (אם רוצים) מעט סוכר (לא יותר מחצי כפית), מורידים מהאש ומגישים. אפשר להוסיף פטרוזיליה, שומשום, בצל ירוק קצוץ וכדומה. נשמח לקבל מכם מתכונים נוספים, לשתף באתר או בדף הפייסבוק שלנו.

עוד טעימה:

החיים הוורודים של הבטטות
עלייה במשקל - רווח שלכם
עוצמת הבריאות באריזת מיקרו
פצצת אנרגיה ירוקה
לאן נעלמו הלימונים שלנו?
האתגר הבריא הבא הגיע!
מצאנו אוצר חדש
עמק יזרעאל אנחנו בדרך
הגיע זמן הדובדבן
יד הדמיון
שבוע עצמאות
הקיץ מגיע. תות, סוף.
פסח שמח וכשר בשוקבוק
ישראל בוחרת שוקבוק
העם עם הגולן והלב עם העוטף
האספרגוס חוזר לשוקבוק!
הטבה בלעדית לאימהות טריות
לחיות בלי שקיות
שישוקבוק - משלוחים גם בשישי

לידע יש טעם של עוד...
פיצוץ בפה
ויהי אור! (לזמן מוגבל)
טעמתם פעם שעוונית נאכלת?
חג שמח, תמר, אלה, שקד...
מלכת היער
חורף חם
פרידה מחבר יקר
יורדים לשורש המרק
הפתעות כמוסות ומתוקות
בשבילנו זו שליחות
בריאות מג'ינג'ר עד תות
מרחיבים את שירות המשלוחים!
התשובה שלנו ל"צבע אדום"
השבוע נגשים חלום ורוד
העלים החדשים הגיעו!
בוחרים שוקבוק לחיים בריאים
בננות בשקית הבשלה מבוקרת
מלך הפופ מגיע!
הבריאות שבטעם
אוהבים לא אוהבים
רגע לפני אחרי החגים
מתחילים שנה - סוגרים עונה
הלימודים והחגים בפתח
מריחים את תשנ"ט
טעימה של שזיפים
חגיגה באוגוסט
ברוכים הבאים