בחר ישוב שאליו תרצה שנגיע

שם עגלה:

שמור

עגלות שמורות

הסתיו מציל את המצב

אילו יכלו הצמחים לדבר, גם הם היו חוזרים כמו מנטרה על המשפט "אני מת מחום". השרב הלא נורמלי שתקף אותנו בשבועות האחרונים פגע קשות בתוצרת החקלאית בכל רחבי הארץ. כי אם לא די בנזק הכלכלי שהקורונה והסגרים גרמו למגדלים, בא השרב והכביד עוד יותר. בימים האחרונים, סיירנו בשדות, ביקרנו במטעים ואנחנו רגועים ממה שראינו. כי למרות שגם הסתיו (כעונת מעבר) מאופיין במזג אוויר לא יציב, ולמרות שימים חמים נוספים עוד צפויים לנו פה ושם, לפחות עד נובמבר, כנראה שהנורא כבר מאחורינו.

יש ירקות ופירות שרגישים יותר לחום מאשר אחרים. הכרובית היא אחת מאותם ירקות. הכרובית גדלה ומתפתחת להפליא בתנאי גידול קרירים ולחים - היובש הקיצוני של השרב בא לה לא טוב. וגם הברוקולי סבל מאוד. גם הוא אוהב יותר את הקור והלחות וקשה יותר לגדל אותו בקיץ. קרינת שמש חזקה גורמת ל"כוויה" של הירק ומבקיעה את שכבת האפידרמיס הירוקה של העלים, הגבעולים והתפרחות. הברוקולי הקדים להפריח את פרחיו הצהבהבים הקטנים. הרבה מלקוחותינו חשבו ששלחנו אליהם ברוקולי זקן. גם פרחי הכרובית הלבנה הפכו לצהבהבים ושיוו לכרובית מראה מיובש ונבול. למי שהתקשר הסברנו: התוצרת עדיין טרייה. היא נקטפה בטווח המובטח לכם – פחות מיממה ממועד המשלוח שהגדרתם בהזמנתכם. העניין הוא שכל עוד הכרובית או הברוקולי מחוברים לאדמה וניזונים ממנה, הם עדיין טריים. למרות המראה הצהבהב שלהם. הצבע הירוק בטבע מזוהה עם רעננות וטריות. טריות מזוהה עם מראה יפה. וכשהירק נראה לא יפה, לא כפי שהתרגלנו אליו; כשהכרובית צהובה במקום לבנה, מבחינתנו היא לא טרייה ואנחנו לא נקנה אותה. אבל כמו שאמרנו, כול זה מאחורינו. אפשר לשוב ליהנות מיתרונותיהם של הכרובית, הברוקולי והשעועית הירוקה הטרייה.

לברוקולי ערך תזונתי גבוה במיוחד, לצד ערך קלורי נמוך. מנת ברוקולי, נגיד כוס מלאה תפרחות, מכילה פי 2 ממנת ויטמין C יומית מומלצת. הברוקולי עשיר בסידן, בסיבים תזונתיים, בחומצת אמינו טריפטופן, באשלגן ובוויטמינים מקבוצת B. הברוקולי נחשב כירק בריא מאוד לשמירה על בריאות הלב, העצמות, תפקוד המערכת החיסונית ומגוון דלקות. ברוקולי טרי אין צורך לבשל הרבה. חבל על הוויטמינים והמינרליים. הרתיחו מים בסיר, הכניסו לסיר מסננת גדולה, ולאחר הרתיחה כבו את האש והניחו במסננת שבמים תפרחות ברוקולי שטופות. תנו להן 5-10 דקות בפנים (מדי פעם תנעצו מזלג לראות שהגבעול התרכך) וזהו. אם תמליחו את המים לפני הרתיחה, המליחות תתדבק בתפרחות והן תצאנה מהמים מתובלות להפליא. הוציאו בעזרת המסננת, סננו את הנוזלים והגישו עם מעט שמן זית, שום כתוש ולחיצה של לימון.

אם אתם חסידי השעועית הקפואה, תעשו לעצמכם טובה: נסו פעם אחת שעועית טרייה. גם שעועית שהוקפאה טרייה לא טעימה כמו שעועית טרייה מהשדה. השעועית הירוקה מכילה מגוון ויטמינים: K, C ,A ו-B6 , מינרלים חשובים כמו אשלגן, ברזל, סידן, מנגן ונחושת וכמות גבוהה מאוד של סיבים טבעיים, חומצה פולית ואפילו חלבון. גם היא, כמו הברוקולי לא צריכה שיטרחו אחריה יותר מדי. מים רותחים עם מלח, אידוי עד לריכוך קל ותיבול נוסף לפי הטעם.

כקרובת משפחה (המצליבים) של הברוקולי, גם הכרובית היא פלא בריאותי בצלחת, והיא משביעה יחסית לכמות הפחמימות והשומן הזעומים שיש בה. הכרובית מכילה מגוון פיטוכימיקלים האופייניים למשפחת המצליבים, החיוניים לבריאות הגוף ונחשבים כמסייעים להגנה מפני סרטן. לכבוד שובם של הברוקולי והכרובית ולכבוד המאנצ'יז המאפיין את תקופת הסגר, יש לנו עבורכם מתכון קליל ל"פופקורן" של פרחי ברוקולי וכרובית: מפרקים ראש ברוקולי וראש כרובית לפרחים קטנים, שוטפים היטב, מאדים כ-5 דקות במים רותחים עם כפית מלח (לא על האש), מוציאים וטובלים בבלילה סמיכה שהכנתם מראש, מ-200 גרם קמח (אפשר לערבב 2 סוגים, אפשר להשתמש בכל קמח שרוצים: חומוס, כוסמין, עדשים, עם/בלי גלוטן...), ביצה גדולה אחת, כוס סודה (אפשר גם בירה לבנה או מאלט אם אוהבים) ותבלינים לפי הטעם ומטגנים בשמן עמוק (או אופים כרבע שעה בתנור.

שמח בתפריט הפירות שלנו

האפרסמונים של עמוס כהן מכפר מנחם עלו השבוע לשוקבוק, למכירה כיחידות בודדות או כמארז חיסכון, איך שנוח לכם. גילינו שהרבה אנשים אוהבים לתכנן במדויק את כמויות המזון הרצויות להם למהלך השבוע וקצת קשה לדעת כמה יחידות פרי יש במארז של קילו... במהלך השבוע, בהתאם להבשלתם הטבעית, יצטרפו אליהם הגויאבות של רפי סביון, והמנדרינות של שמאי אלוף.

האפרסמון עשיר בקרוטנואידים - פיגמנטים המעניקים לפירות ולירקות את צבעם הצהוב-אדום ותורמים לבריאותנו במגוון דרכים. יש בו המון ויטמין A - נוגד חמצון עוצמתי הידוע בתרומתו למראה חיוני של העור ולתקינות ראייה (בעיקר לראיית לילה), ויטמין B6, ויטמיןC, ויטמין ,E סיבים תזונתיים בכמות גבוהה (רובם מרוכזים בקליפה ועלולים לגרום לחסימת מעיים, בעת אכילה מרובה, בקרב אנשים רגישים), מינרלים חיוניים, חומצה פולית ונוגדי חמצון המעכבים את חמצון הכולסטרול הרע בדם ותורמים להפחתת רמות השומנים בדם ולבריאות הלב ועוד. האפרסמון נחשב לפרי פחמימתי. מי שמוגבל באכילת מתוקים יודע למה הכוונה ומה הכמות המומלצת עבורו לאכילה.

מנדרינה "מיכל" מגיעה אלינו מהפרדס של שמאי אלוף, שאת התפוז הטבורי שלו אנו מעניקים כהטבת אוקטובר לכל חברי המועדון שלנו (אגב, זהו מועדון פתוח וכל אחד יכול להצטרף, ללא התחייבות). "מיכל" גדולה, מתוקה ועסיסית. בשווקים, תוכלו למצוא קלמנטינה "מיכל", אבל שמאי מסביר לנו שמנדרינה וקלמנטינה הם שני פירות שונים לגמרי, מאותה משפחה. המנדרינה דומה לתפוז במראה ובטעם, אך קצותיה פחוסים וקליפתה נוקשה וקלה יותר לקילוף. הקלמנטינה היא הכלאה בין זן מסוים של מנדרינה ובין תפוז. מנדרינות "מיכל" מהפרדס של שמאי שייכות לזן מיוחד המבשיל מוקדם יותר משאר המנדרינות. הרכבת הזן, בשיתוף עם משתלת בני דור, נעשתה על גבי כנות מוקדמות במיוחד, מתוך כוונה להקדים את השיווק כאשר הפרי גדול ובשל. מנדרינה "מיכל" גדולה במיוחד. דילול המנדרינות וסינון הפירות הפחות טובים נעשה על העץ, לאורך חודשי הקיץ. לכן, המנדרינות שנשארות על העץ ומשלימות את תקופת הגידול, מקבלות יותר מים, מזון ושמש והופכות לאטרקטיביות, לעסיסיות ולגדולות יותר. המנדרינות של שמאי אינן מרוססות ריסוס מונע. אלא רק אם שמאי מזהה התחלה של נגע. כך הוא מטפל רק בעצים שנפגעו ומונע הידבקות (וצורך בריסוס) של שאר הפרדס. רק אחוז 1 עד 3 אחוזים מכלל הפירות בפרדס של שמאי מרוססים, וגם זה - בכמות הנדרשת בלבד, מיד עם היווצרות הנגעים.

הגויאבה היא פרי שאי אפשר להישאר אדישים אליו: או שאוהבים אותו או שלא מצליחים לסבול את הריח שלו. רפי סביון מ"ביצרון" הוא אחד ממעריציה המושבעים והרבים של הגויאבה. במשק שלו הוא מגדל כ- 15 דונם של זני גויאבות שונים לייצוא. לקוחות שוקבוק הם מהבודדים בארץ שזוכים ליהנות מהן. הגויאבה היא אחד מפירות הסתיו המושלמים ביותר לחיזוק הגוף לקראת החורף: יש בה יותר ויטמין C מאשר בתפוז ויותר ויטמין A מאשר בלימון. היא עשירה בברזל זמין - ברזל הנספג בגוף בצורה מיטבית, בזכות הוויטמין C, ללא כל השפעה על מערכת העיכול. הגויאבה מכילה את כל הוויטמינים מקבוצת B (למעט B12), ויטמין E, מגנזיום, אשלגן, אבץ, סידן, נחושת, סלניום, סיבים תזונתיים, חלבון ממקור צמחי, חומצה פולית ועוד. הערך הקלורי שלה נמוך, כ- 50 קלוריות ל-100 גרם ולכן היא אידיאלית לשמירה על המשקל. 2-3 גויאבות ביום יכולות להעניק לגופכם את כמות הוויטמינים היומית הדרושה לו.

הכינו גופכם לשגרה

אחרי החגים כבר כאן, אבל השגרה שאנחנו מכירים עוד רחוקה. העייפות שרובינו אולי חשים, הסטרס וכנראה גם כמה קילוגרמים שהצטרפו "למשפחה הגרעינית", מאותתים לנו שגם הגוף מתגעגע לשגרה שלו. בואו לא נתחכם: כשהשגרה מופרעת, קשה לקבוע כללי שגרה חדשים. הרי כל מה שנחליט עליו, לא באמת יהיה שגרה, אלא הרגלים זמניים שילוו אותנו עד שנחזור לעבודה וללימודים סדירים. בכל זאת, יש לנו כמה טיפים שאספנו, כיצד אפשר לפסוע על התפר הזה, של שגרת-סגר ושגרה-שגרה. לשם כך, גייסנו את המזון שלנו.

כיצד אכלנו בשגרת עבודה ולימודים?

כוס קפה בבוקר במכונית, כריך של ארוחת עשר, הסלט במסעדה שממול המשרד... אלו מאכלים מחזירים אתכם, בזיכרון, אל השגרה שהכרתם? כמה ארוחות קבועות אכלתם? אלו מזונות קבועים הכנתם לעצמכם ולמשפחה? תחזירו אותם לתפריט. הנה כמה דוגמאות:

  • זוכרים את הכריך שהייתם מכינים לילדים לביה"ס? מה הבעיה להכין אותו גם בימי הלמידה בזום מהבית? גם אם אתם נשארים בבית, בטח ובטח כשאתם יוצאים לעבודה ומשאירים את הילדים עם מקרר מלא, תדאגו להכין להם את הכריך שהם אוהבים, לשטוף פרי שנהגתם להוסיף לקופסת האוכל או לחתוך ירקות ולשים בשקית זיפר אטומה. נסו להקפיד שהם יאכלו את ארוחת עשר הרגילה שלהם, רצוי לא מול המסך.
  • יצאתם לחל"ת? זו ההזדמנות להחזיר את הגוף להרגלי אכילה מסודרים. בלי ישיבות שנקבעות דווקא בשעות הצהריים, בלי מיליון דו"חות שגורמים לכם לשכוח לשתות מים... תחשבו על זה כעל "ג'וב" חדש: "סמנכ"ל תפעול מזון בשעות קבועות". המשכורת לא משהו אבל הרווח גדול...
  • עובדים מהבית? מעולה! את הזמן שאתם חוסכים על הפקקים בבוקר נצלו לארוחת בוקר מלאה, ליד שולחן האוכל, רצוי עם כל בני המשפחה שנמצאים בבית. לא צריך הפקה גדולה: לחם, גבינות, ירקות, תה... העיקר לא לאכול "על הדרך", אלא אכילה מודעת. מתגעגעים לטוסט של בית הקפה מתחת למשרד? למרק במסעדת הפועלים מעבר לכביש? נסו לבשל את ארוחות הצהריים שהייתם אוכלים בחוץ, (בכסף). הרוטינה של המשרד יכולה להמשיך בבית, באמצעות הארוחות גם אם זה לא יוצא בדיוק אותו דבר (אפילו תפנקו את עצמכם במשהו מתוק לקראת ארבע וחצי...)

מחזירים את מערכת העיכול לשגרה:

למיכה פרטוש שלנו, יש שגרת בוקר קבועה כבר עשרות שנים: לשתות מידי בוקר כוס מים חמימים עם לימון סחוט. "זה עושה פלאים למערכת העיכול", הוא נוהג לומר. פנינה מאיר, מגדלת מחצבה שאותה הכרנו בשבוע שעבר, שותה שייק ירוק, שכולל: נתחי תפוח ירוק, חופן סלרי, חופן פטרוזיליה, 2 תמרים מגולענים וחצי כפית אבקת מורינגה. מכניסים הכול לבלנדר, מוסיפים מים קרים בכמות הדילול המועדפת ומפעילים. מערכת עיכול ששומרת על שגרת פעילות קבועה יכולה להשפיע על בריאות הגוף והתחושה הכללית. שמירה על מערכת העיכול כוללת אכילה מסודרת, שתיית מים מרובה, הוספת סיבים תזונתיים לתפריט והפחתת מזון מעובד ושומני. בקיצור, לא משימה קשה לביצוע...

הרגלי שינה ויקיצה מסודרים:

לימודים בזום אולי לא מתאימים לכולם, אבל ביום שיחזרו לחיינו - אנחנו בשבוע לימודים לכל דבר. זה אומר, בראש ובראשונה: שינה סדירה! הרגלי שינה קבועים חשובים בעיקר לילדים ולבני נוער. הגוף עדיין גדל ומתפתח: פיזית, רגשית וקוגניטיבית. חוסר שינה עלול לפגוע בכל זאת. אז מה עושים?

  • מסכמים עם הילדים שעה שבה הולכים לישון ושעה שבה קמים. אם הזום הראשון מתחיל בשמונה בבוקר, גוזרים איקס דקות להתארגנות (להתלבש, לסדר את החדר, לאכול...) ומעירים אותם בשעה המתאימה. עכשיו הולכים אחורה בזמן, 8-10 שעות (תלוי בגיל) וזו השעה המקסימלית שבה הם צריכים ללכת לישון.
  • כמיטב יכולתכם, נתקו אותם מהמסכים לפחות שעה לפני השינה. לתת לגוף להירגע מהאטרף הוויזואלי והווקאלי במסך. בהצלחה.
  • המיטה צריכה להיות מקום שישנים בו, בלבד. תפנו את הצעצועים, הספרים, הבגדים... וכמובן נתקו את הסלולרי שלהם והוציאו אותו מהחדר.

עוד טעימה:

ייו רימונים ופירמידת זעתר
תזונה לקראת החורף
הפינק ליידי הישראלי חוזר!
רוח שתות
מותג מאפים חדש
מי עלה? מי ניצח? מי מפסיד?
על קפה ושמן זית

נפלאות המורינגה
פירות שמתחלפים
שינויים במועדי המשלוחים!
ליקרים, תמרים וסיפורים
בחירות במדף התפוחים
ענבי קרימסון ותפוחי גאלה !
תפריט הקיץ ממשיך להתמלא
עגבניית תמר היא שם דבר
חברים ונהנים
לימונים והופעת הגיזרונים
הקיץ הגיע: נא לפתוח פטריות
התירס הלבן חוזר
נשים יצירתיות ומוצרים חדשים
פלפלים, דבש ולחמים חדשים
יותר משקל פחות מחיר
מיטלי קטן ומתוק
ברכות לשר החקלאות החדש
חדש! מארזי שי לשבועות
מי יצא ומי נכנס?
חדש: מזון מן הטבע
מוצרים חדשים בשוקבוק
פירות הקיץ כבר כאן
היערכות משלוחים
צמחי מרפא במיצוי מיטבי
מגבירים את שירות המשלוחים
מתנה של בריאות בכל משלוח
יום האישה שמח ופורים מבדח
האבטיחים כבר כאן
יום המשפחות שמח בשוקבוק
לתת אמון זו אהבה
פירות יבשים: נכון/לא נכון
דיאטה ללא גלוטן
חוק הסימון ותוצרת חקלאית
החלטות לשנת 2020
בשוקבוק, קהילות נהנות יותר
מתכונים לחורף בריא
בחורף, מרק ירקות או סלט?
אריזות חיסכון והטבות דצמבר
דוד משה מגיע לשוקבוק
המלצות החקלאים לשר
הקדימו תזונה לחורף
הפירות שחיכיתם להם הגיעו
חודש הדר
פירות הפרימיום של שוקבוק
במקום לפח - מהפך!
2 הטבות לחודש החגים
לקראת קניות החג
אפרסהמון חדש בשוקבוק
ברכות לגדיד 2019
שלום ספטמבר
אזורי משלוח ותוצרת חדשים
רואים את השגרה באופק
נגישות