בחר ישוב שאליו תרצה שנגיע

שם עגלה:

שמור

עגלות שמורות

אל תלחצו על האבוקדו

אנחנו, הישראלים אוהבים את האבוקדו ונהנים ממנו כמעט בכל חודשי השנה. זן "גליל", ממנו אנחנו נפרדים השבוע, מבשיל ונקטף באוגוסט-ספטמבר ואילו "אטינגר" שעלה במקומו יישאר אתנו בערך עד מאי. זן "אטינגר" הוא זן שפותח בארץ, מזן "פוארטה". צורתו אגסית וקליפתו דקה ועדינה, עד שניתן לחוש דרכה בקלות, במישוש קל, האם האבוקדו כבר רך מספיק לאכילה.

בניגוד לפירות רבים שמכילים הרבה סוכר, האבוקדו פחות פחמימתי ועשיר בחומצות שומן בלתי רוויות, התורמות לבריאות הלב וכלי הדם, אבל גם מעלות את ערכו הקלורי. עם זאת, מדובר באחד הפירות הבריאים שיש ואיכות השומן טובה לבריאותנו. גם השומן, כמו הפחמימה, מכניס אנרגיה לגוף ועוזר לו להתגונן מפני קור (עפ"י הפורטל לחקלאות טבע וסביבה, שיא צריכת האבוקדו בישראל היא בחודשים דצמבר-פברואר...) הוספה של אבוקדו לסלט תשפר את ספיגתם בגוף של הוויטמינים המסיסים בשמן, כמו ויטמין A, D, E ו-K. אגב, אם תחליפו את החמאה או המיונז (וכל הממרחים על בסיס מיונז) שבכריך שלכם, באבוקדו (קל מאוד למריחה...) תוכלו לשדרג את הכריך גם מבחינת הטעם (לפחות לדעתנו) וגם מבחינה בריאותית.

מלבד שומן בלתי רווי (חומצה מסוג אומגה 9) התורם לירידת ערכי הכולסטרול הרע (LDL) ולהעלאת ערכי הכולסטרול הטוב (HDL), האבוקדו מכיל חומצות אמינו, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חיוניים, חומצה פולית ונוגדי חמצון. האבוקדו נקטף רק כאשר כמות השומן מגיעה לאחוז מסוים (14%-18%) המסמן כי תהליך ההבשלה החל. את המשך התהליך, האבוקדו יעשה אצלנו בבית; בחוץ על השיש, בקערה על פירות שמפרישים גז אתילן (תפוח, בננה...) שמזרזים את תהליך ההבשלה או בתוך שקית הבשלה מנייר (או נייר עיתון). ומה עושים אם כל אבוקדואים שקנינו מבשילים בבת אחת? פשוט חותכים אותם לחצי, מוצאים את הגלעין, מכניסים לשקית אטומה ומקפיאים. כמה שעות לפני הארוחה מוצאים להפשרה על השיש ונהנים מטעמו ומסגולותיו הבריאותיות.

בתפריט הפירות שלנו ניתן לבחור בין רכישת אבוקדו ביחידות ובין מארז חיסכון. אנחנו בשוקבוק מאמינים בתחרות בריאה ומעלים את אותם מוצרים מכמה מגדלים שונים. הפעם, אבוקדו "אטינגר" מגיע אלינו ממגדלי הגליל והמשק של מיכל קאופמן מאביגדור. תיהנו!

גואיבה באהבה

גם רפי סביון ממושב ביצרון נחשב לאחד ממעריציה הגדולים של הגויאבה. אצלו במשק גדלים כ-15 דונמים של זני גויאבות שונים - רוב הפרי מיועד לייצוא - בעיקר לגרמניה (וללקוחות שוקבוק). המשק של רפי נמצא תחת פיקוח קפדני של מעבדה ייעודית, שעוקבת אחרי גידול עצי הגויאבה ובודקת שהפירות עומדים בתנאי הייצוא האירופאי ונקיים משאריות חומרי הדברה. רפי תמיד אומר: "מה שמגיע למשפחה בגרמניה בוודאי מגיע לנו הישראלים ואפילו טוב מזה."

אוהבי הגויאבות הרוויחו את אחד הפירות הכי בריאים שיש, עם מתיקות טבעית, ערך קלורי נמוך, ותכולת ויטמינים ומינרלים גבוהה במיוחד. לגויאבה יש כמות מרשימה של ויטמין C (יותר מאשר בתפוז) ושל ויטמין A (יותר מאשר בלימון) ויש בה ברזל זמין הנספג בגוף בצורה מיטבית מבלי שישפיע על מערכת העיכול. בנוסף, היא מכילה את כל הוויטמינים מקבוצת B (למעט B12) ויטמין E ומינרלים חשובים: אבץ, אשלגן, נחושת, מגנזיום, סידן וסלניום. יש בגויאבה גם סיבים תזונתיים, ליקופן חלבון ממקור צמחי וחומצה פולית. היא אידיאלית לצמחוניים ולאנשים שמקפידים לשמור על המשקל: רק כ-50 קלוריות ל-100 גרם. גויאבה אחת בכל ארוחת ביניים במהלך יום וסגרתם את הפינה של כמות הוויטמינים היומית.

מבחינת הריח, הגויאבה אינה מתאימה לכולם, אבל מבחינת סגולות בריאותיות ותרומתה לגוף, היא אידיאלית למגוון קהלים: לאנשים ששומרים על תזונה דלה בסוכר (כמנת פרי בעל ערך גליקמי נמוך), לאנשים שאוהבים לחזק את המערכת החיסונית שלהם בדרך טבעית, לשמירה על עור הפנים, בעת דלקת במעיים, כשמירה שגרתית על תפקוד בלוטת התריס ועוד. הגויאבה נאכלת טרייה אבל היא מתאימה גם לאפייה, בשייקים, כתוספת מתוקה בסלט ירקות ולהכנת גלידות וריבות. רפי קוטף את הגויאבות עם תחילת תהליך ההבשלה, כשהן מעט ירוקות. את ההבשלה הסופית, ממשיכה הגויאבה בתוך קערת הפירות במטבח, כשהיא מפיצה ניחוח מיוחד של סתיו, עם או בלי שקית הבשלה.

תוציאו לרימון את המיץ

מה בריא יותר מאשר לאכול רימון טרי? הרימון עשיר בנוגדי חמצון עוצמתיים המסייעים להילחם ברדיקלים החופשיים ובכל אותם רעלים, זיהומים סביבתיים וחומרים מתחמצנים שאנחנו חשופים אליהם ביום-יום. יש בו ויטמין C וברזל, שמהווים שילוב איכותי המשפר את ספיגתם בגוף, חומצה פולית, מינרלים חיוניים וכמובן סיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע ולשיפור תפקוד מערכת העיכול. ושוב אנחנו שואלים: מה בריא יותר מלאכול רימון טרי שנקטף בטווח שעות ממועד ההגעה שלו לביתכם? לשתות רימון טרי שנקטף בטווח שעות ממועד ההגעה שלו לביתכם! למה?

הרימון מכיל פוליפנולים - קבוצת חומרים טבעיים בעלי תכונות נוגדות חמצון. כולנו שומעים שוב ושוב את המושג "נוגדי חמצון". דיברנו עליהם לא מעט, גם בפתיח האייטם הזה. אז מה הביג דיל? הם נמצאים ברימון בין אם נאכל ובין אם נשתה אותו, לא? ובכלל, מה הכמות המומלצת ביום לנוגדי החמצון? האם תזונה דלה בפוליפנולים תגרום איזשהו נזק לגוף? גם ויטמין C הוא נוגד חמצון. חוסר בוויטמין C חושף את הגוף שלנו למחלות ולדלקות, חוסר בוויטמין B12 עלול לגרום לאנמיה, חוסר בוויטמין A בקרב ילדים עלול לפגוע בהתפתחות - אבל גם עודף בוויטמין זה אינו מומלץ... אז מה הדין עם נוגדי החמצון?

תזונה דלה בפוליפנולים לא תגרום לשום מחסור בגוף שלנו, משום שהפוליפנולים לא נחשבים לרכיבי תזונה חיוניים ולא מספקים לגוף אנרגיה. אבל הם כן הוכיחו, במגוון מחקרים, את תרומתם המיטיבה למערכות הגוף שלנו, לחיזוק חיסוניות הגוף ולחיוניותו ואפילו כמווסתים תהליכים מסוימים כמו רמת הסוכר או לחץ דם. ושוב אנחנו שואלים: מה ההבדל אם נאכל את הרימון או נשתה אותו?

הפוליפנולים נוכחים ברמות גבוהות דווקא בשכבות החיצוניות של הפרי, יותר מאשר בחלקיו הפנימיים. קליפת הרימון מכילה יותר נוגדי חמצון מאשר הגרגירים שאנחנו אוכלים. וכאשר סוחטים רימון, גם הקליפה נסחטת. נוזלים מהקליפה נמהלים במיץ שיוצא מהגרגירים ומעלים את כמות נוגדי החמצון בכוס. אנחנו הרי לא אוכלים את הקליפה. הדרך הטובה ביותר לסחוט מיץ רימון היא באמצעות מסחטת הדרים פשוטה. חוצים רימון, מניחים בתוך מסחטה ולוחצים. כל שיטת סחיטה אחרת, שבה יש להפריד את הגרעינים מהקליפה גם מכילה פחות נוגדי חמצון וגם מצריכה יותר עבודה... רק תזכרו לשטוף את הרימון ולנגב לפני שאתם סוחטים ממנו את המיץ ואת הפוליפנולים. ועוד פרט קטן שכדאי לזכור: המיץ מכיל יותר סוכר ופחות סיבים תזונתיים המסייעים בהאטת ספיגת הסוכר בדם. בכוס מיץ ישנם לפחות 2 רימונים (אנחנו לא מפרקים ואוכלים 2 רימונים בבת אחת...) כך שמי ששומר על רמות הסוכר צריך לשתות רימון בצורה מבוקרת, רצוי בהמלצה של אנשי מקצוע המוסמכים לנהל את תפריטם האישי.

רימוני המיץ שלנו מגיעים מהמטע של נתי גרלה. מגיע לו מאתנו שאפו ענק!

עוד טעימה:

תנובה מרקט - אתם מוזמנים
תנובה מרקט, בקרוב אצלכם
פירות הדר אקזוטיים
הנושאים הטריים
לונגן ותפוחי אדמה גורמה
מארז קטניות מונבטות לחמין
הפטנט שלנו לאבוקדו רך
פירות בירוק ויום המזון העולמי

חוזרים לשגרה עם הטבת החודש
התפר שבין פירות הקיץ והחורף
האפרסמון הראשון של העונה
המתוק שבטבע
הרימונים והאספרגוס חוזרים
על תפוח בדבש ואבוקדו חדש
מנגו מאיה חוזר!
סברס ודלועים חדשים
הפסיפלורה חוזרת
ליצ'י, תירס ומעשים טובים
מה עדיף, יופי או בריאות?
הפירות החמים
החופש לבחור
האם אתם מוכנים ליורו?
החיים דבש
השחור, הלבן והמיטלי הקטן
היכונו לתפריט טבעוני בשוקבוק!
עשב החיטה מגיע לשוקבוק
מבצע על נבטי העמק
זרעים, פירות וגבינות לשבועות
קלחי תירס בשני צבעים
הקאמבק של הביס
חקלאי קום המדינה
המלצות לשבוע העצמאות
חוזרים לשגרה - חוזרים למדף
הפסח הזה, כמעט כולו שוקבוק
שוקבוק היא חלק מהשגרה
פומלה אישית - לבריאות
הטבת החודש תותים
התחרות מתרחבת
יום המשפחה 2021
עוגיות מתוקות ללא מדבקה
קוקוסים ומאפים
דם כחול: אוכמניות ישראליות
שוקבוק נפתח לתחרות
נבחרי 2020 בשוקבוק
העולים האחרונים של 2020
האס המנצח של החורף
ייו רימונים ופירמידת זעתר
תזונה לקראת החורף
הפינק ליידי הישראלי חוזר!
רוח שתות
מותג מאפים חדש
מי עלה? מי ניצח? מי מפסיד?
על קפה ושמן זית
הטבע חוזר לשגרה
נפלאות המורינגה
פירות שמתחלפים
שינויים במועדי המשלוחים!
ליקרים, תמרים וסיפורים
בחירות במדף התפוחים
נגישות