בחר ישוב שאליו תרצה שנגיע

שם עגלה:

שמור

עגלות שמורות

פצצת אנרגיה ירוקה

בננות הקיץ הירוקות נשארות ירוקות גם כשהן בשלות. קצת קשה לנו לקבל שפרי ירוק - אך אינו בוסרי. אבל ככה זה בזן הבננות הירוקות. הבננות אינן משחירות כשהן מבשילות. בעוד שקליפת הבננה הצהובה מתמלאת בנקודות שחורות שמתפשטות עליה, הבננות הירוקות שומרות על צבען. הבננות הירוקות שלנו מגיעות ארוזות בתוך שקית ניילון מיוחדת, המעכבת את הבשלת הבננה ומאפשרת לכם ליהנות מהבננה בזמן שלכם. איך זה קורה?

השקית מיוצרת בטכנולוגיה המסוגלת לנדף החוצה את גז האתילן, המופרש מהפרי בעת הבשלתו (ממש כמו התפוחים, הרי ידוע שאסור לשים תפוחים באותו כלי עם פירות נוספים כי האתילן המופרש מהם מאיץ את הבשלת הפירות האחרים בקערה). בתוך השקית המיוחדת, קצב ה״נשימה״ של הבננה הופך לאיטי יותר ובכך פוחת ריכוז ה co2 בתוך השקית. החורים בשקית מאפשרים נידוף רק של הגזים הללו ולא של חומרים אחרים החיוניים לשמירת הטריות של הבננה. השקית מאריכה את חיי הבננות ביותר משבוע. כדי להביא את הבננה להבשלה הרצויה למאכל, יש להוציא אותה מהשקית, להמתין יום (במהלכו מתבצע תהליך ההבשלה שהסברנו קודם). לכן, כשמגיע הארגז של שוקבוק - אל תוציאו את הבננות מהשקית, אלא אם אתם מתכננים לאכול אותן ב-24 שעות הקרובות. כאמור, הבננה הירוקה אינה משנה את צבעה עם ההבשלה וכדי לדעת אם היא הבשילה ראוי, כדאי ללחוץ עליה בעדינות, ממש כמו שלוחצים על אבוקדו או אפרסק.

עובדה שאולי לא ידעתם על הבשלת הבננות: בננה בשלה מייצרת יותר נוגדי חמצון, הבאים לדי ביטוי בכתמים השחורים על קליפת הבננה. בננה שחורה ורכה אינה מושכת במיוחד למאכל אבל באופן מסוים היא בריאה יותר בשל כמות נוגדי החמצון שבה. ישנן מדינות המוכרות בננות ביחידות בודדות, בתוך שקיות ניילון שעליהן מצויר בננות בשלבי הכתמה שונים המציינת את מצב נוגדי חמצון. המתבונן בציור ובבננה שנמצאת בשקית יכול להחליט האם לאכול את הבננה כעת או להמתין להתרבות הכתמים ולאכול אותה מתוקה יותר ומועשרת יותר בנוגדי חמצון. באופן כללי, הבננה היא פרי בריא מאוד: הבננה מספקת לגוף אנרגיה ומשפרת את מצב הרוח, עשירה באשלגן המסייע לשמור על לחץ דם תקין, סיבים תזונתיים המסייעים במניעת מחלות לב וויטמינים מקבוצת B, והכי טוב, היא כבר באה באריזה אישית ואפשר לקלף ולאכול בכל מקום, אפילו כשאין איפה לרחוץ ידיים קודם...

טיפים לאכילה בריאה

הארגז שהגיע השבוע משוקבוק מלא וגדוש ירקות ופירות טריים. אתם מוקפים ויטמינים ומינרלים, נוגדי חמצון, אנרגיה וסיבים תזונתיים. כל מה שהגוף שלכם צריך כדי לפעול, לחשוב ולשמור על בריאות כללית. הארגז הזה הוא הבסיס שלכם ליצירת הרגלי תזונה נכונים, אבל הוא רק אחד מהכלים. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לסגל הרגלי תזונה בריאים ונכונים. ירידה במשקל עשויה להתרחש כאשר עוברים שינוי תזונתי נכון, אבל היא בעיקר בונוס המתלווה לתחושת בריאות, ויטאליות ומצב רוח מרומם המאפיינים תזונה מאוזנת ונכונה.

רעב הוא לא רגש, הוא צורך פיזיולוגי: השתדלו לשים לב מתי אתם מושיטים יד למקרר או לארון (ומה אתם שולפים משם) ולהימנע מאכילה שלא מתוך רעב פיזיולוגי. אכילה מתוך לחץ, שעמום, אי שקט, עצב, הרגל (למשל אנשים שחייבים לסיים את כל הצלחת שלהם או של הילדים... או כשצופים בטלוויזיה) ועוד. אם אתם לא רעבים, אם רק סיימתם ארוחה ומחפשים רק משהו קטן לנשנש - תתאפקו. תשתו תה ירוק עד לתחושת שובע.

דיאטות הן לא סגנון חיים: גם אם אתם צריכים להשיל כמה קילוגרמים מיותרים - זו אינה הדרך: להתחיל דיאטה, להפסיק, להתחיל לאכול יותר, לכעוס על עצמכם, להתחיל דיאטה, להפסיק, להתחיל לאכול יותר, ל... זה מעגל אכזרי שחייב להיפסק! יש הרבה שגיאות שאנחנו עושים במהלך דיאטה לא מבוקרת או באמצעות תפריט שהורדנו מהאינטרנט בלי לבדוק אם הוא בכלל מתאים לנו, למצב גופינו, לבריאותנו. והשגיאות הללו חוזרות אלינו כבומרנג כי אחרי כל כישלון אנחנו נוטים לאכול יותר ממה שנהגנו לאכול לפני תחילת הדיאטה. חוויית הכישלון החוזר גורמת לנו לאכילה רגשית וליתר כעס עצמי. אנחנו נדבר על הדיאטות הלא יעילות הללו בניוזלטר הבא, אבל דיאטה היא לא שגרת תזונה נכונה.

אגב, דיאטות טרנדיות, כגון: דיאטת מיצים, דיאטת 17 הימים, דיאטת פליאו, 80:20, דיאטת צומות וכו', מחזיקות בדרך כלל לטווח קצר, בנויות על טווח מזונות מצומצם, עם הרבה חוקים ולפעמיים הגבלה קלורית לא מותאמת לאדם המבצע את הדיאטה. כל אלו מקשים על ביצוע הדיאטה לאורך זמן ורוב האנשים נשברים וחוזרים לאכילה לא מאורגנת ומוגזמת.

אכילה בשעות קבועות: גם בשגרה "לא שגרתית" וגם בסדר יום "מבולגן", חשוב להקפיד על ארוחות מסודרות. מומלץ לדאוג שיהיו בהישג יד חטיפים בריאים כמו מיני אגוזים, תמרים, חמוציות ללא סוכר... חטיפי אנרגיה (רצוי מהסוג שמכינים לבד בבית, לא מוצר מתועש מפוצץ נתרן וסוכר). אם אתם בדרכים, דאגו להכין בבית כריך בריאות, להוסיף פרי. לוודא תמיד שיש אתכם בקבוק מים צמוד... בקיצור, עשו כל מה שירחיק אתכם מהפיצוציות, המסעדות המהירות וכל שאר המלכודות שמציעות מזון מהיר משביע אבל מטוגן/ מתובל יתר על המידה/ מלא סוכר... מזון, שבאופן מפתיע, עושה אותנו יותר רעבים...

ארגנו מחדש את המקרר והמזווה: דאגו לקנות רק מזונות מקדמי בריאות ושפרו את התפריט היומי על ידי שילוב ירקות, פירות, קטניות, אגוזים וכו'. היפטרו מכל האוכל המעובד והמוכן שיש בבית ותתרגלו לבשל ולהקפיא אוכל ביתי. בלי חטיפים, רק מה שאתם מכינים בבית מחומרים טבעיים בלבד. תאמינו לנו: "רחוק מהעין - רחוק מפה!"

כמו שאתם רואים, לא מדובר ב"גזרות" שקשה לעמוד בהן. תציבו את זה כאתגר להיכנס למשטר של אוכל מזין, בריא וטעים העשוי רק מחומרים טבעיים (מהחי או מהצומח), לאכול כמויות משביעות על פי תחושת הרעב הפיזי ולהילחם בחשק לאכול "סתם כי". ואפשר גם להירשם לאתגר Roots Challenge שלנו.

הכותבת הנה דיאטנית קלינית. המידע באדיבות Roots Challenge - ארבעה שבועות משני חיים, ובאחריותם.

במיה הודית כמו שלא הכרתם

את המשק של מאיר אליהו אנחנו מכירים מהמון מוצרים בריאים שכבר כתבנו עליהם במהלך החודשים האחרונים: מיני ירקות ועלים שבמקור מגיעים מהודו, מהעיר קוטצ'ין שממנה עלה אליהו לישראל. במשק המשפחתי, במושב שחר, אליהו מגדל אותם באופן מיוחד, בשל איכויותיהם הבריאותיות, ביניהם: עלי מורינגה, עלי קארי, מלון מר, עלי אמרלד, שורש כורכום ועוד. מיכל אליהו, בתו של מאיר שמטפלת גם בכל הפן השיווקי והפרסומי של המשק, מספרת שההודים ניזונים מהצמחים ומהשורשים הללו באופן קבוע. מדובר בצמחם שגדלים בגינות ובחצרות, הם זולים וזמינים, וההודים אוכלים את הצמחים מהשורש ועד הפרח. זו הסיבה, לדעתה, שמרבית ההודים מאריכים ימים למרות תנאי ההיגיינה ומערכות הבריאות הירודים.

הבמיה ההודית שמגיעה אלינו ממשק אליהו היא ארוכה יותר מבמיה רגילה, וההפתעה הכי גדולה: היא אינה רירית!!! הרבה אנשים סולדים מהבמיה בשל העובדה שהיא קצת רירית ושעירה, אבל הבמיה ההודית עדינה ורכה עד שניתן (ואף מומלץ) לאכול אותה טרייה. "אצלנו בבית," מספרת מיכל, "שוטפים את הבמיה, קוטמים את החלק התחתון ומקפיצים עם טיפה שמן זית, ממש צריבה קלה, מוסיפים מלח-פלפל ואוכלים כנשנוש, כמו חטיף בריא. היא רכה ועדינה ואפילו לא צריך לחתוך אותה לשניים" הבמיה ההודית עשירה בוויטמינים A, B, C, סידן, אשלגן, מגנזיום, חומצה פולית ועוד. הבמיה קלה לעיכול ומסייעת בהורדת רמות הסוכר בדם. בשלב ראשון, עולה לתפריט הירקות שלנו הבמיה הודית כהה, בעוד כשבוע-שבועיים תעלה גם "אחותה" - במיה הודית בהירה.

מיכל ממליצה לנו על תבשיל במיה שהולך אצלם טוב בבית: מטגנים בצל שלם עם מעט שמן זית, מוסיפים סלסלה של 350 גרם במיה (לשטוף ולקטום את החלק התחתון), 400 גרם פטריות שמפיניון חתוכות, שום טרי כתוש, להוסיף מלח פלפל לפי הטעם ולקראת סיום ההקפצה להוסיף עלי מורינגה טריים. אם אוהבים, אפשר להוסיף לתבשיל עגבניות חתוכות או רסק עגבניות, ג'ינג'ר או אבקת כורכום. 20 דקות על האש ולהגיש.

ואם הזכרנו במתכון את עלי המורינגה, נפרט עליהם בכמה משפטים, כי באמת מדובר ב"מזון-על" אמיתי, עשיר בחומצות אמינו ובנוגדי חמצון, כלורופיל, אשלגן, מגנזיום, זרחן, ברזל ועוד. לצמח המורינגה (על כל חלקיו) יש תכונות נוגדות דלקות ותאים סרטניים. הוא משמש כאנטיביוטיקה טבעית, מאזן את לחץ דם, מסייע כנגד אנמיה ואפילו עוזר להגברת יצור חלב אצל מניקות. מחקרים מייחסים למורינגה סגולות מרפא ל-300 מחלות שונות (אנחנו אישית לא בדקנו) ויעילותם בהורדת רמות הסוכר בדם הוכחה במחקרים רבים. עלי המורינגה משמשים בסיס לכמוסות ולתוספי מזון מגוונים, אבל במשפחת אליהו אוהבים לאכול אותם כמו שברא אותם הטבע: בתוך סלט, כחלק מחביתת ירק עשירה וכתוספת לשייקים ירוקים ולמגוון תבשילים. מיכל מסבירה שאצלם בבית אוכלים את כל חלקי הצמח, כולל הגבעול והפרח (שעוזר להסדרת רמות הכולסטרול). הם מייבשים את העלים בשמש למשך שעה-שעתיים, טוחנים דק ומשתמשים בו לתיבול, למשקאות חמים ולתבשילים. ניתן לשמור את אבקת העלים בכלי סגור, במקום מוצל למשך מספר שבועות ולהשתמש בהתאם לצורך. מיכל מבטיחה שבשבועות הקרובים יעלו צמחים וירקות בריאים נוספים, בינתיים נשמח לשמוע את ההתרשמות שלכם מהבמיה ההודית. בתיאבון ולבריאות!

עוד טעימה:

אזורי משלוח ותוצרת חדשים
רואים את השגרה באופק
אוגוסט של מתנות נמשך!
אוגוסט של מתנות בשוקבוק!
המנגו והתירס הלבן כבר כאן!
הישרדות עונת ה-וי.איי.פרי
החיים הוורודים של הבטטות
עלייה במשקל - רווח שלכם
עוצמת הבריאות באריזת מיקרו

לאן נעלמו הלימונים שלנו?
האתגר הבריא הבא הגיע!
מצאנו אוצר חדש
עמק יזרעאל אנחנו בדרך
הגיע זמן הדובדבן
יד הדמיון
שבוע עצמאות
הקיץ מגיע. תות, סוף.
פסח שמח וכשר בשוקבוק
ישראל בוחרת שוקבוק
העם עם הגולן והלב עם העוטף
האספרגוס חוזר לשוקבוק!
הטבה בלעדית לאימהות טריות
לחיות בלי שקיות
שישוקבוק - משלוחים גם בשישי
הארטישוק חוזר והוא במיטבו!
לידע יש טעם של עוד...
פיצוץ בפה
ויהי אור! (לזמן מוגבל)
טעמתם פעם שעוונית נאכלת?
חג שמח, תמר, אלה, שקד...
מלכת היער
חורף חם
פרידה מחבר יקר
יורדים לשורש המרק
הפתעות כמוסות ומתוקות
בשבילנו זו שליחות
בריאות מג'ינג'ר עד תות
מרחיבים את שירות המשלוחים!
התשובה שלנו ל"צבע אדום"
השבוע נגשים חלום ורוד
העלים החדשים הגיעו!
בוחרים שוקבוק לחיים בריאים
בננות בשקית הבשלה מבוקרת
מלך הפופ מגיע!
הבריאות שבטעם
אוהבים לא אוהבים
רגע לפני אחרי החגים
מתחילים שנה - סוגרים עונה
הלימודים והחגים בפתח
מריחים את תשנ"ט
טעימה של שזיפים
חגיגה באוגוסט
ברוכים הבאים