בחר ישוב שאליו תרצה שנגיע

שם עגלה:

שמור

עגלות שמורות

לתבל את החורף

חימום הגוף במהלך חודשי החורף תורם לחיזוק המערכת החיסונית ולהקטנת הסיכוי להידבק במחלות החורף השונות. חלקנו "מעדכנים" את התפריט בקטנה: מחליפים את האייס קפה בתה חם, מוציאים את הירקות מהמקרר חצי שעה לפני חיתוך הסלט, אופים יותר... רובנו פשוט אוכלים בלי סוף, בלי לשים לב.

הסינים, שיודעים דבר או שניים על חורף קפוא, מאמינים שישנם מזונות שיחממו את גופנו מבפנים יותר מהאחרים, ויעזרו לנו לשמור על חום הגוף וחוסנו הבריאותי. הרפואה הסינית גורסת שיש מזונות מחממים ויש מזונות מקררים ומי שלרוב אחראי על החום או הקור אלו הם התבלינים, שאגב - חלקם הגדול הם למעשה צמחי מרפא אשר מכילים חומרים פעילים בעלי השפעה על בריאותנו - ובכלל זה גם על חום וקור בגוף. אז בואו ניגש לתפריט התבלינים של שוקבוק ונראה מה כדאי לכם לצרוך יותר במהלך החורף:

  1. קינמון: החלק שאותו צורכים הוא למעשה קליפת גזע של עץ מסוג "סינמונים". את הקינמון אפשר לצרוך בצורתו הטבעית - גליל הקליפה עצמו (מקל קינמון) או טחון לאבקה. הקינמון מכיל חומרים שגורמים להמרצת זרימת הדם - והיא זו התורמת לחימום הגוף. הקינמון גם מומלץ לאנשים שסובלים מכפות רגליים קרות, תופעה שנגרמת מכך שהדם הזורם אינו מצליח להגיע לקצוות הגוף בכמות שתשמור על חום האיבר. הקינמון עוזר להמרצת זרימת הדם ולחמם אפילו את האצבעות ברגליים. בבתי טבע שונים ניתן להשיג שמן אתרי (שמן נדיף) קינמון, אפשר לטפטף טיפה או שתיים לגרב ולעזור לדם לזרום ולחמם את הרגליים.
  2. הל: "קומה מתחת" לקינמון בתפריט התבלינים שלנו ישנם הל טחון ותרמילי הל. אנחנו בישראל מכירים את ההל יותר בהקשר של קפה, הסינים מייחסים להל אנרגיה מחממת ומשתמשים בו כתבלין מרפא ולחיזוק הגוף ולהקלה על מגוון בעיות נשימה או שיעול המלוות בחום וכן דלקות שונות כמו דלקת גרון ושלקת עיניים.
  3. פלפל חריף: כל מי שאכל קצת יותר מדי פלפל במנה, הרגיש את החום עולה לו לראש, איך נהיה לו חם בכל הגוף וכל דרכי הנשימה שלו נפתחות... הסינים מאמנים שהפלפל על סוגיו השונים מחזק את היאנג, מניע את הצ'י ומזרים את הדם. הפלפל מכיל כמות גבוהה של נוגדי חמצון והוא תורם לאיזון מערכות הגוף כמו מערכת העיכול, איזון רמות הסוכר או לחץ הדם. הפלפל מקל על סינוסיטיס ונזלת ועוזר לפרק את הליחה המצטברת בדרכי הנשימה, בעיקר כשמצוננים ומשתעלים.
  4. פפריקה: אי אפשר לדבר על פלפל מבלי להזכיר את חברתו האדומה החריפה/מתוקה, הפפריקה. את הפפריקה מפיקים מפלפל צ'ילי חריף, מיובש וטחון או משילוב של פלפל אדום רגיל ופלפל צ'ילי. הפפריקה עשירה בוויטמין A ובברזל ומכילה חומר שנקרא קפסאיצין, הנחשב כמסוגל לבלום התחלקות תאים סרטניים בגוף.
  5. אגוז מוסקט: מתחת לפלפל בתפריט התבלין שלנו תמצאו אגוז מוסקט, טחון לאבקה או שלם. אגוז מוסקט מכיל מגוון ויטמינים ומינרלים המגנים על המערכת החיסונית שלנו ושני רכיבים פעילים: מיריסטיסין ואלמיסין, הידועים כמגבירים את ייצור המוליכים העצביים סרוטונין ודופמין במוח. לכן, צריכה קבועה של אגוז מוסקט (בכמות קטנה מאד) יכולה להילחם בדיכאון החורף שרבים מאתנו חווים בשל מעט שעות השמש, להוריד לחץ ולשפר את איכות השינה.
  6. ציפורן: לתבלין זה מיוחסים יתרונות רבים בעיקר בתקופת החורף: הוא מכיל שמן אתרי מחמם וממריץ בעל יכולות אנטי דלקתיות חזקות ויכול להועיל גם כמשכך כאבים שונים.
  7. ג'ינגי'ר: בתפריט עלים ועשבי התיבול שלנו תמצאו שורש ג'ינג'ר טרי אשר מחמם מחזק וממריץ את הגוף. הרפואה הסינית משייכת לג'ינג'ר יכולת מופלאה למנוע מרוחות קרות להיכנס למערכת הנשימה שלנו ולגרום להתקררות וצינון. ומי אנחנו שנתווכח עם הסינים, אבל מי שאוכל ג'ינג'ר מיד כשהוא מרגיש שהוא "מבשל איזה צינון" יול למנוע את הרעת המצב הבריאותי.
  8. אחרון חביב ברשימתנו זו הוא החאוויג': 2 תערובות תימניות, שאחת מיועדת לתיבול המרק והשנייה לתיבול הקפה. לרוב, החאוויג' מכיל את כל התבילנים שמנינו כאן: קינמון טחון, הל טחון, אגוז מוסקט טחון, ציפורן טחונה וג'ינג'ר טחון.

איך מתבלים את החורף? בקלות: מוסיפים תבלינים לכל ארוחה או משקה: בישול, אפייה, אידוי, סלט, מרקים, חליטות (אפשר להוסיף לחליטות קנויות או שמכינים לבד, או לספל תה שמכינים משקית רגילה) ועוד. כל אחד ואחת - לפי טעמכם האישי, אלרגיות או רגישויות בריאותיות הנושאות עמן המלצות אלו או אחרות לשימוש בתבלינים או בצמחי מרפא. ושיהיה לנו חורף חם וגשום.

ההפך ממשעממת: הצנונית

צנונית היא ירק ממשפחת המצליבים - משפחה טובה שכוללת כוכבי בריאות כמו הברוקולי, כרובית וכרוב ועוד. לשוקבוק היא מגיעה מהמשק של אופיר טרבלסי במושב שרשרת. מושב חקלאי דתי דרומית לנתיבות.

איך שמתחיל הגשם הרציני, הצנונית מופיעה. בשווקים אנחנו רגילים לראות אותה בכל ימות השנה אבל העונה שלה זו החורף וקצוות עונות המעבר (נובמבר-אפריל). הצנונית שימשה למאכל אדם זה אלפי שנים ומוזכרת במקראות של מצרים ויוון העתיקות. הצנונית מכילה מגוון ויטמינים ומינרלים שיכולים לעזור לנו טוב מאוד בתקופת החורף: ויטמין C, B6, אשלגן, מגנזיום, אבץ, ברזל, חומצה פולית וסיבים תזונתיים. כוס צנוניות מכילה כ-20 קלוריות, מה שהופך אותה לחטיף טבעי ופריך ללא הגבלה. לצנונית יש השפעה אנטי-דלקתית על גופנו, היא תורמת לחיזוק המערכת החיסונית, משפרת את תפקוד מערכת העיכול, עוזרת לניוקי מערכת השתן ומתגייסת לטפל גם במצבים של אנמיה.

כמה טיפים והערות על צריכת צנונית: לפני שאתם מאחסנים אותה בקער או במקרר, תחתכו את הגבעולים והעלים (אגב, גם הם ראויים למאכל בסלטים וכד'), כך תמנעו מעבר של נוזלי הצנונית אל העלים וייבושה (ואז היא באמת תהיה יבשה ומשעממת...). צנונית טרייה יכולה להישמר בטמפרטורת החדר כיומיים שלושה מבלי שאיכויותיה תפגענה, מעבר לזמן זה רצוי להכניס אותה למקרר: לשטוף היטב (יש כאלו שמשמרים אותה במי קרח ואז שוטפים) לייבש באמצעות מגבת או נייר סופג ולהכניס למקרר בתוך שקית ניילון מחוררת מבלי שאיכותו תיפגע, כיומיים או שלושה. רצוי להכניסו למקרר, בתוך שקית מחוררת, שגם שומרת על הצנונית וגם מאפשרת לה לנשום. יש אנשים שהיא גורמת להם לנפיחות בבטן ולכאבי בטן. אנשים אלו חייבים להמעיט בצריכתה. למרות שמרביתנו אוכלים את הצנונית טרייה, כחלק מירקות הסלט או כסלט בפני עצמו (עם שמן זית, לימון ונבטוטים) או כירק כבוש, או אפילו כקישוט מפוסל בסכין קטנה וחדה. ניתן לאדות את הצנונית (מקלפים, לחותכים לפרוסות ומאדים) וליהנות ממרקם עשיר ומטעם טיפה פחות חריף מצנונית חיה.

אנחנו מבקשים לקבל מכם מתכון לצנונית כבושה (גם צנון הולך). ואנחנו מוכנים לתת תמורת מתכון טוב גם ארגז מוצרים של שוקבוק. מתכון שהמשפחה והחברים תמיד מבקשים לאכול כשהם באים להתארח, מתכון שאתם מחלקים בצנצנות זכוכית לכל השכנים – אנחנו בטוחים שיש כמה כאלה שמסתובבים בינינו עם הסוד לכבישה המושלמת של הצנונית. אתם מוזמנים לכתוב אלינו או להיכנס לדף הפייסבוק שלנו ופשוט להניח את זה שם.

דגנים וקטניות או לא להיות

ערב קר וגשום. אתם חוזרים הביתה, עייפים מיום מלא משימות. במעלית אתם מתכננים להזמין פיצה ולסגור את הפינה של הארוחה. אבל אז דלת המעלית נפתחה וניחוח משגע של מרק אפונה וגריסי פנינה מקבל את פניכם. לוקח לכם רגע להבין שהריח הזה מגיע מהדירה שלכם...

דגן וקטנייה יוצרים ביחד חלבון מלא. לחוד, כל אחד מהם נושא יתרונות תזונתיים וטעמים מגוונים, אבל ביחד הם צוות מנצח, בעיקר אם אתם לא צורכים בשר כחלק מאורח החיים שלכם. החלבון הוא אחד מאבות המזון ההכרחיים לקיומנו ויש לו תפקיד מכריע בבנייתן ובתפקודן של רקמות הגוף השונות. חלבון הוא סוג של מולקולה הבנויה מחומצות אמינו הנקשרות זו לזו. ישנן 22 חומצות אמינו סטנדרטיות שבונות חלבונים שאחראיים כמעט לכל התהליכים המתרחשים בגוף האדם: חלבונים שאחראיים על בניית התאים, חלבוני הורמונים כמו אינסולין, חלבון ההמוגלובין שאחראי על העברת החמצן לתאים ועוד. 9 מתוך כלל חומצות האמינו הגוף שלנו לא יכול לייצר בעצמו והוא חייב לקבל אותן ממקור חיצוני - באמצעות התזונה שלנו. גם הדגנים וגם הקטניות מכילים חומצות אמינו, אבל השילוב ביניהם יוצר "חלבון מלא" - חלבון צמחי באיכות גבוהה בהרבה מאשר אכילת קטניות ודגנים בנפרד, חלבון שמכיל את כל חומצות האמינו!

החורף היא העונה החמה של מאכלי הדגנים והקטניות: חמין, מרקים, תבשילי קדרה שיושבים שעות על הכיריים... מפיצים חום במטבח במהלך הבישול וחום בגופנו, במהלך הארוחה. הסינים טוענים כי תבשילי קטניות בבישול איטי וארוך מחממים את הגוף מבפנים, מחזקות אותו ועוזרות לו להילחם במחלות החורף. אבל זו לא הסיבה היחידה מדוע חשוב לאכול אותם ביחד דווקא בחורף. הקור ושעות השמש המועטות גורמעם לירידה ברמת הסרוטנין במוח - הורמון האחראי על תחושת השובע ומצב הרוח. הפתרון המידי להעלאת הסרוטנין היא לאכול מאכילים עתירי פחמימות, סיבים תזונתיים וחלבונים. אז נכון, במהלך החורף אנחנו מתנחמים באוכל העשיר אבל לקראת הקיץ כשהקילוגרמים המיותרים מתגלים, קשה לומר שמצב הרוח מרומם... שילוב של קטניות ודגנים מקנה תחושת שובע לאורך זמן, אך ערכם הקלורי נמוך מהפחמימות והם גם תורמים לאיזון רמות השומנים וכמובן לחידוש מלאי חומצות האמינו הנחוצות לגוף. אנשים רבים נרתעים מצריכת קטניות בשל תחושת האי-נוחות הנוצרת במערכת העיכול המובילה לכאבי בטן ולשחרור (מביך) של גזים. הנה כמה רעיונות כיצד להקטין את התופעה:

  • - משרים את הקטניות לפני הבישול, אפילו 24 שעות לפני. רצוי להחליף את המים מידי כמה שעות. אגב, ניתן להקפיא קטניות מושרות. השרו כמות גדולה וחלקו אותה לקופסאות אחסון קטנות והקפיאו. כך תוכלו ליהנות ממנות קצובות באופן מידי.
  • - גם לאחר ההרתחה הראשונה, החליפו את מי הבישול ובשלנו שנית. כמובן שטיפ זה אינו מתייחס למרקים...
  • - אפשר להנביט את הקטנייה לפני הבישול. הניצן הקטן מוסיף ערך בריאותי רב לקטנייה ומקטין את תחושת הנפיחות והגזים. אפשר להנביט עד שהנבט מגיע לאורך הרצוי לכם. נבטי עדשים או שעועית מאש ניתן לאכול גם ללא בישול.
  • - בזמן הבישול הוסיפו לסיר קימל, שומר, זרעי כוסברה או עלי דפנה. אפשר לסחוט לסיר כמה טיפות לימון או לתבל עם כמון או הל ועוד "המלצות סבתא".
  • - אם אתם מבשלים בסיר רגיל, הסירו את הקצף שנערם על פני המים.
אם תרגילו את הגוף שלכם לאכול קטניות לפחות פעם בשבוע, בסופו של דבר, אצל מרבית האוכלוסייה, אי הנוחות והנפיחות נעלמים. אצלנו באתר ובאפליקציה, הדגנים והקטניות נמצאים בתפריט אחד, ויוצרים תפריט מלא (אם הבנתם את הרמז...)

עוד טעימה:

בחורף, מרק ירקות או סלט?
אריזות חיסכון והטבות דצמבר
דוד משה מגיע לשוקבוק
המלצות החקלאים לשר
הקדימו תזונה לחורף
הפירות שחיכיתם להם הגיעו
חודש הדר
פירות הפרימיום של שוקבוק
במקום לפח - מהפך!
2 הטבות לחודש החגים
לקראת קניות החג
אפרסהמון חדש בשוקבוק
ברכות לגדיד 2019
שלום ספטמבר
אזורי משלוח ותוצרת חדשים
רואים את השגרה באופק
אוגוסט של מתנות נמשך!
אוגוסט של מתנות בשוקבוק!
המנגו והתירס הלבן כבר כאן!
הישרדות עונת ה-וי.איי.פרי
החיים הוורודים של הבטטות
עלייה במשקל - רווח שלכם
עוצמת הבריאות באריזת מיקרו
פצצת אנרגיה ירוקה
לאן נעלמו הלימונים שלנו?
האתגר הבריא הבא הגיע!
מצאנו אוצר חדש
עמק יזרעאל אנחנו בדרך
הגיע זמן הדובדבן
יד הדמיון
שבוע עצמאות
הקיץ מגיע. תות, סוף.
פסח שמח וכשר בשוקבוק
ישראל בוחרת שוקבוק
העם עם הגולן והלב עם העוטף
האספרגוס חוזר לשוקבוק!
הטבה בלעדית לאימהות טריות
לחיות בלי שקיות
שישוקבוק - משלוחים גם בשישי
הארטישוק חוזר והוא במיטבו!
לידע יש טעם של עוד...
פיצוץ בפה
ויהי אור! (לזמן מוגבל)
טעמתם פעם שעוונית נאכלת?
חג שמח, תמר, אלה, שקד...
מלכת היער

פרידה מחבר יקר
יורדים לשורש המרק
הפתעות כמוסות ומתוקות
בשבילנו זו שליחות
בריאות מג'ינג'ר עד תות
מרחיבים את שירות המשלוחים!
התשובה שלנו ל"צבע אדום"
השבוע נגשים חלום ורוד
העלים החדשים הגיעו!
בוחרים שוקבוק לחיים בריאים
בננות בשקית הבשלה מבוקרת
מלך הפופ מגיע!
הבריאות שבטעם
אוהבים לא אוהבים
רגע לפני אחרי החגים
מתחילים שנה - סוגרים עונה
הלימודים והחגים בפתח
מריחים את תשנ"ט
טעימה של שזיפים
חגיגה באוגוסט
ברוכים הבאים