בחר ישוב שאליו תרצה שנגיע

שם עגלה:

שמור

עגלות שמורות

חדש: שמן זית של קבוצת יבנה

קיבוץ קבוצת יבנה עלה לקרקע ב-1931. קבוצת המייסדים התגבשה עוד בגרמניה, במסגרת תנועת הנוער "ברית חלוצים דתיים"; נוער דתי ציוני שחלם ליישב את ארץ ישראל. במקור, הוקם הקיבוץ, באופן זמני, ליד פתח תקוה. הקיבוץ נקרא אז "קיבוץ רודגס", על שם חוות ההכשרה בגרמניה, שבה קיבלו אנשי הקבוצה את הכשרתם טרום עלייתם. 10 שנים לאחר הקמתו, הועתק הקיבוץ לשפלת החוף, לאזור חבל יבנה. שמו שונה ל"קבוצת יבנה" וכך נשאר.

גם היום, 80 שנה לאחר הקמתו, קבוצת יבנה נותר קיבוץ שיתופי של קהילה המוגנית, שחבריה חולקים את העבודה ושכרה באופן שווה, כל חבר לפי צרכיו. כל ההחלטות נעשות באופן משותף ומתקבלות בהצבעת הרוב. המפעל שנבנה בקיבוץ הוא אחד המתקדמים בארץ ובעבר שימש לייצור שימורי בשר לצבא הבריטי. היום יוצאים ממנו שימורי חמוצים במשקל כולל של אלפי טונות בשנה. במפעל עובדים, זה לצד זה, חברי הקיבוץ ופועלים מחוצה לו.

הזיתים לשמן ולשימורים מגיעים אל המפעל מקיבוצים ומושבים מכל קצוות הארץ, מרביבים בדרום ועד ישובי רמת הגולן. הזיתים מטופלים בקפידה, משלב ההובלה ועד לייצור השמן. כל התהליך מפוקח כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר. שמן זית כתית מעולה בכבישה קרה. שמן הזית ישווק בקבוק 750 מ"ל ובפח 2 ליטרים.

אכילה חורפית

אנחנו רעבים יותר בחורף, זו עובדה פיזיולוגית, רגשית ואבולוציונית. החשכה המוקדמת גורמת לגוף להפריש הורמון בשם מלטונין שעוזר לגוף להתכונן לקראת שנת הלילה. המלטונין הודף את הסרטונין, הורמון שתורם לתחושת שובע ואחראי גם למצב הרוח שלנו. התוצאה: תחושת רעב ועייפות כבר בחמש אחר הצהריים (שעות ספורות לאחר ארוחת הצהריים) מהולה בתוגת (ואולי דיכאון) חורף. עכשיו אתם מבינים את השעה הזאת במהלך היום, שבה כל המשרד מחפש בטירוף "למי יש משהו מתוק?" מבחינה אבולוציונית, הצורך הפיזי לאכול יותר כשקר, קשור לתקופות קדומות שבהן אנשים אכלו כדי לאגור שכבות שומן לבידוד מפני הקור, ולתוספת אנרגיה במהלך היום. ב-2022 כולנו בבית במזגן, אז מה התירוץ שלנו לאכול יותר?

כמה מצחיק זה יהיה, אם נהיה רעבים ובמקום לאכול משהו - נלבש עוד סוודר, נגביר במעלה את החימום או נשתה תה חם ? לא מצחיק בכלל ואפילו הגיוני לחלוטין. היום אנחנו לא צריכים שכבות שומן אלא עוד שכבה של בגד. כוס תה או קערת מרק יחממו את הגוף מבפנים וגם ימלאו את משק המים, כי מה לעשות, בחורף אנחנו נוטים לשתות פחות. הרגל שגורם לנו בטעות להרגיש שאנחנו רעבים. אם אתם חשים רעב, למרות שלא מזמן אכלתם, נסו להיזכר מתי שתיתם משהו היום ותכינו לעצמכם ספל חם של משהו. פחות שוקו או סחלב חמים (עשירים בקלוריות) ויותר חליטות פרי, עשבי תיבול כמו נענע, לואיזה, מרווה – בלי סוכר, או מרק משקית.

התגברנו על האבולוציה וחיממנו את הגוף, מה עם האכילה הרגשית? פחמימות מתוקות מעלות את רמת הסרוטונין. איך מעלים את רמת הסרוטנין ללא שוקולד או מאפה? פשוט מאוד: עושים ספורט, יוצאים להליכה בימים לא גשומים, נחשפים יותר לשמש במהלך היום, ובמידת הצורך אוכלים פחמימות מורכבות (שמתפרקות לאט ושומרות על תחושת שובע לאורך זמן) בתוספת חלבון וירק כלשהו לתוספת של סיבים. ואם בכל זאת קשה לוותר על השוקולד, כדאי להעדיף שוקולד מריר עם לפחות 70% קקאו.

גם אתם מאלה שמוצאים כל תירוץ להישאר במיטה מתחת לפוך? כדאי לדעת שזהו מנהג שעשוי לעשות את ההפך: להעצים את העצבות החורפית, להגביר את השעמום ותחושת הרעב השגוי ולהעלות במשקל גם מחוסר תנועה. תקועים בבית בגלל הגשם? מבודדים בגלל הקורונה? חשוב לשמור על מידה מסוימת של שגרה: לקום כרגיל לשגרת הבוקר, לעבוד מהבית, לחפש "פרויקטים" לארגון הבית... הכול כדי להמשיך להעסיק את עצמכם. לחמם את הגוף תוך כדי פעילות ולא דרך המזון. יחד נחצה את החורף ישירות אל האביב בריאים, שבעים ובמשקל תקין.

מיתוס או אמת במזונות החורף

מיתוס או אמת? מרק עוף הוא באמת "הפניצילין היהודי" שמרפא שפעת והצטננות: האמת היא שיש מצב. מחקרים רבים, לאורך השנים, חיפשו בדיוק את התשובה הזאת והגיעו למסקנה, בעלת בסיס מדעי, שמרק עוף אכן משכך בצורה יעילה מחלות של דרכי הנשימה והצטננויות. הסוד טמון ברכיבי המתכון, שכל אחד מהם מעשיר את מי המרק בחומצות, בוויטמינים ובמינירלים חשובים: העוף מפריש חומצות אמינו שונות הגורמות לדילול הנזלת, הבצל מעשיר את המרק במגנזיום, שורשי הסלרי, הפטרוזיליה ותפוחי האדמה מוסיפים אשלגן וסיבים תזונתיים, הגזר מפריש למים ויטמין A שמחזק את מערכת החיסון, הפלפל החריף מטפל בליחה ומי שמוסיפה שום למרק הכפילה כוח של בריאות. המרק מחמם אותנו מבפנים ומאפשר לגוף לבזבז פחות אנרגיה על חימום ויותר אנרגיה בלרפא את עצמו.

גלידה בחורף עלולה לגרום להצטננות: מיתוס. הקור של הגלידה לכשלעמו לא גורם למחלות, מה שהוא כן עלול לעשות, זה להחליש את מערכת החיסון ולגרום לו "לעבוד קשה יותר" כדי לייצר אנרגיה להתחמם. אלו סיבות שעלולות לחשוף את הגוף לווירוסים ולחיידקים. לכן, אם בא לכם גלידה בחורף, תיהנו. רק מומלץ לשמור על טמפרטורה מאוזנת של הגוף באמצעות בגדים תואמים את מזג האוויר או להישאר בבית המחומם ולהזמין גלידה בשליחות עד הבית. אגב, עדיף ארטיק, כי אנחנו די בטוחים שאתם לא שותים מספיק בחורף, והארטיק ירווה אתכם יותר.

סוכר הופך ילדים להיפראקטיביים: מיתוס. סוכר יכול לגרום להרבה דברים: להשמנה, לעליית הסיכוי לסוכרת, לנזק לשיניים, נזק לעור הפנים... אבל אין שום מחקר מדעי שהוכיח שסוכר הופך ילדים להיפראקטיביים. גם ארגון ה-ADHD האמריקאי מאשר שלא נמצא קשר סיבתי בין צריכת סוכר ובעיות התנהגות בקרב ילדים.

גלוטן אינו בריא: אמת חלקית. גלוטן הוא חלבון שמצוי בדגנים מסוימים, באופן טבעי. הוא לא בריא לאנשים שסובלים מרגישות לגלוטן או לחולי צליאק. כל השאר, למרות הטרנד העולמי "דיאטה ללא גלוטן", יכולים לאכול ממנו בשלווה. אין שום מחקר מדעי שהוכיח שוויתור על גלוטן משפר את הבריאות ומי שחושב שדיאטה ללא גלוטן בהכרח תביא לירידה במשקל, צריך לחשוב פעמיים לפני שהוא מחליף את הדגנים הבריאים בפחמימות כמו תירס, תפוחי אדמה ואורז.

ככל שפרי מתוק יותר כך יש בו יותר סוכר: מיתוס. נכון שפירות שאינם בשלים מכילים פחות סוכר מפרי בשל. אבל, באופן כללי, מתיקות הפרי מושפעת ביחס שבין כמות הסוכר ורמת החומציות. פירות רבים מכילים גם חומצות, לדוגמה: ויטמין c הוא חומצה (חומצה אסקורבית), בתפוחים יש חומצה (חומצה מאלית), בפירות הדר יש חומצה (חומצת לימון) ועוד. אגב, לימון מכיל סוכר ברמה דומה לשאר פירות ההדר, למרות שהוא יותר חמוץ מהם, מה שמוביל אותנו לתובנה הבאה: אם אתם שותים את הקולה שלכם עם לימון, כמות הסוכר במשקה אינה פוחתת גם אם הטעם מרגיש לכם פחות מתוק...

בצל סופח אליו את השפעת ועוזר לנו להבריא ממחלות: מיתוס מעורר השראה. הסבתות מאמינות שאם מישהו בבית חלה, יש לחתוך בצל לחצי, להניח למשך הלילה ליד מיטת החולה, כשקו החיתוך כלפי מעלה, ועד הבוקר הבצל יספוך אליו את כל החיידקים והאדם יבריא. את הבצל יש לזרוק בזהירות ומהר לפח. מדובר באמונה בת מאות שנים, עוד לפני שהבינו שחיידקים הם אלו שגורמים למחלות. אנשים האמינו שמחלות נגרמות מ"אוויר רע" והבצל אוסף אותם מהאוויר. עפ"י אותו היגיון כנראה שאף אחד לא אכל בצל באותן השנים... אבל היום אין את מי לשאול. מיותר לציין שאלו הן טענות חסרות בסיס מדעי. החיידקים והנגיפים פזורים באוויר מסביבנו ונמצאים גם על ובתוך המזון שאנחנו אוכלים. דווקא הבצל, שאין בו הרבה נוזלים, הוא לא הירק הכי אידיאלי לגדילת חיידקים וישנם מחקרים שמראים שבצל אף עשוי לעכב גדילת חיידקים. אז... אחלה מיתוס. אהבנו את היצירתיות, אבל נמשיך לאכול בצל ללא חשש וניצמד לרפואה המודרנית ולאכילה בריאה כדי לשמור על גופינו. שבת שלום.

עוד טעימה:

הדבש חוזר
זנים חדשים
עגבניות שרי YOOM בצבע נדיר
אננס ישראלי חדש
השבוע להתכונן לחג השבועות
הדובדבן והתירס הלבן
קיץ בתפריט הפירות
תחליפי השוקולד שלנו
פסח מתנה
השוק הטרי של קליה
אבוקדו ריד חוזר
האבטיח שמבשר על הקיץ
פטל, תותים וצ'רי חדשים
יש!!! האספרגוס חוזר!
מארזים זוגיים במחירים מיוחדים
פריחת המטעים
עגבניות נישה מפתיעות

צמד יינות ושתיל גפן
מותג משפחתי מפתיע
ערמונים טריים ואגוזי קוקוס
הכרשה ה"כרישה"
סוף שבוע צבעוני
2022 נכנסת
מדף ההדרים מקבל חיזוק
ארטישוק, גויאבה ולחמים
חורף של צבעים בשוקבוק
תנובה מרקט - אתם מוזמנים
תנובה מרקט, בקרוב אצלכם
פירות הדר אקזוטיים
הנושאים הטריים
לונגן ותפוחי אדמה גורמה
מארז קטניות מונבטות לחמין
הפטנט שלנו לאבוקדו רך
פירות בירוק ויום המזון העולמי
אטינגר, גויאבה ורימוני מיץ
חוזרים לשגרה עם הטבת החודש
התפר שבין פירות הקיץ והחורף
האפרסמון הראשון של העונה
המתוק שבטבע
הרימונים והאספרגוס חוזרים
על תפוח בדבש ואבוקדו חדש
מנגו מאיה חוזר!
סברס ודלועים חדשים
הפסיפלורה חוזרת
ליצ'י, תירס ומעשים טובים
מה עדיף, יופי או בריאות?
הפירות החמים
החופש לבחור
האם אתם מוכנים ליורו?
החיים דבש
השחור, הלבן והמיטלי הקטן
היכונו לתפריט טבעוני בשוקבוק!
עשב החיטה מגיע לשוקבוק
מבצע על נבטי העמק
זרעים, פירות וגבינות לשבועות
קלחי תירס בשני צבעים
הקאמבק של הביס
חקלאי קום המדינה
המלצות לשבוע העצמאות
נגישות